تاریخ اور سائنس کی دنیا  میں
نیشنل ایئر اینڈ سپیس میوزیم 


واشنگٹن ڈی سی میں سے گذر کر ورجینیا جانا کئی بار ہو چکا تھااور ایسا شام کے وقت عدیل کے آفس سے آنے پر ہوتا تھا،رات کے وقت جگمگاتی روشنیوں میں امریکہ کا دارالحکومت  بڑا خوش رنگ نظر آتا تھالیکن کوئی قابلِ دید چیز اندر سے نہیں دیکھی جا سکتی تھی،عدیل ہمیں وہاں کی بہت سے مقامات کی سیر کرا چکا تھا۔عید کے روز ہمیں نماز کی ادائی کے لئے پھر ورجینیا جانا تھا۔وہاں سارا امریکہ کھلا ہوتا ہے کہ عید ان کا تہوار نہیں ہے لیکن مسلمان ملازمین اپنے تہواروں پر چھٹی کر سکتے ہیں۔عید کے لئے عدیل نے بھی چھٹی کی ہوئی تھی۔چاند رات کو بھی ہم واشنگٹن گئے تھے،بہت سے مقامات اس روز دیکھ لئے تھے،اب پروگرام یہ بنا کہ ورجینیا میں نماز پڑھنے اور دوپہر کا کھانا وہیں کھانے کے بعد واپسی پر واشنگٹن کے باقی ماندہ مقامات کی سیر کر لی جائے۔
نیشنل ایئر اینڈ سپیس میوزیم تاریخی ایئر کرافٹ اینڈ سپیس کرافٹ کا دنیا بھر میں سب سے بڑا اور نادر نمونہ ہے۔اسے

ہسٹری
اور سائینس آف ایوی ایشن اور سپیس فلائیٹ کے علاؤہ پلینٹری سائینس کی تحقیق کے مرکز کی اہمیت بھی حاصل ہے۔اسے سن 1946میں قائم کیا گیا اور اس کی مین بلڈنگ کو تیس سال بعد سن 1976میں عوام کے لئے کھولا گیا۔سن2014میں اس میوزیم کو67لاکھ افراد نے دیکھا جس نے اسے دنیا میں سب سے دیکھا جانے والا پانچواں میوزیم بنا دیا ہے۔
سچی بات تو یہ ہے کہ مجھے ہسٹری اور سائنس میں کبھی دلچسپی نہیں رہی اور نا میں سائنس کا طالب علم رہا ہوں،مجھے آثارِ قدیمہ اور عجائب گھروں میں بھی دلچسپی نہیں رہی۔عدمِ دلچسپی کی وجہ تو شاید نوعمری میں ہڑپہ کے تاریخ ساز کھنڈرات سے
 کھدائی کے دوران پرآمد ہونے والی اشیاء پر مشتمل میوزیم کی بے ثباتی دیکھ کر ہوئی،اس میوزیم میں کھدائی کے وقت جو کچھ دریافت ہوا،وہ موجود رہا ہو گا لیکن جب ہم نے اسے دیکھا تو وہ اجڑی ہوئی دلی کی مانند نظر آیا۔
یہ امریکہ ہے،یہاں کے لوگ اپنی تاریخ بنانا بھی جانتے ہیں اور سنبھالنا بھی،اسی چیز نے مجھے نیشنل ایئر اینڈ سپیس میوزیم دیکھنے پر اکسایا۔میوزیم کے باہر میں نے عدیل سے کہا بھی کہ کہیں اور چلتے ہیں یہاں کیا دھرا ہو گا،لیکن وہ کہنے لگا آپ چلیں تو سہی اور ہم  میوزیم میں داخل ہو گئے۔اندر کی دنیا ہی عجیب تھی،ایک جانب چاند پر قدم رکھنے والے پہلے انسان  اور چاند پر جانے کیلئے کی جانے والی کوششوں کی تاریخ مجسم کی گئی تھی،ایک حصہ آسمان پر چمکنے والے سیاروں اور ستاروں کے بارے میں تھا۔
ارے یہ کیا؟ سائیکل کی ایجاد اور اس کے موجد کی سائیکل کمپنی کا حصہ،ہمیں ہنسی آ گئی کہ بھلا اس کا حصہ بنانے کی کیا ضرورت تھی۔عدیل کہنے لگا یہی تو اس میوزیم کی خاص چیز ہے۔رائیٹ برادران کی سائیکل کمپنی،جس نے انسانی تاریخ بدل کر رکھ دی۔
رائیٹ برادران؟وہی جنہوں نے جہاز بنایا لیکن سائیکل کمپنی؟
میں نے خود سے با آوازِ بلند سوال کیا؟
یہ شاید زمانہِ طالب علمی میں سطحی طور پڑھی ہوئی باتوں کا لاشعور سے شعور میں آنے کا عمل تھا جس نے مجھ سے سوال کرا دیا۔
جی پاپا،وہی رائیٹ برادران،عدیل کا تازہ علم میرے لاشعور کی تائید کر گیا۔
اورول رائیٹ اور ولبر رائیٹ کے بارے میں بہت کم لوگوں کو معلوم ہے۔یہ وہ شخصیات ہیں جنہوں نے پہلی بار زمین کی بیڑیوں کو اتار پھینکا اور ستاروں کی جانب چھلانگ لگائی تھی۔انہوں نے ایک عظیم کارنامہ انجام دیا تھا،تہذیبِ انسانی اس کار نامے کے بعد ایک انقلاب سے گذر چکی تھی۔

وہ تاریخ کا ایک عظیم دن تھا جب اورول رائیٹ نے اوہائیو کے شہر ڈیٹن میں واقع
ایک لائبریری  میں قدم رکھا،کتابوں کی الماری کی جانب بڑھا اور ایک کتاب اٹھائی۔یہ کتاب ایک جرمن باشندے لیلیئن تھل کی داستانِ حیات تھی جس نے ایک بڑی پتنگ کے ذریعے اڑنے کا کامیاب تجربہ کیا تھا،
میں شیشے کے فریم میں لکھی یہ داستاں ِ عظیم پڑھ رہا تھاجس میں آگے ان بھائیوں کے کارنامے کی مزید تفصیلات درج تھیں،
عدیل نے کہا پہلے اندر آ نہیں رہے تھے اب یہاں سے پل نہیں رہے ہیں،آپ
آرام سے پڑھیں ساری چیزوں کو دیکھیں ہم یہیں میوزیم میں ہی ہیں۔لیکن اتنی دیر بھی نا لگا دینا کہ باقی چیزیں دیکھنے سے رہ جائیں،میوزیم چھ بجے بند ہو جاتا ہے۔
میں ہنس دیا اور پھر پڑھنے لگا،مجھے پھر پتہ نہیں لگا کہ وہ کس وقت وہاں سے چلے گئے۔
اس داستانِ عظیم میں درج تھا کہ اس جرمن باشندے نے انجن استعمال نہیں کیا تھا لیکن اڑا ضرور تھا۔وہ ایک تاریخ ساز رات تھی جس میں اورول رائیٹ،لیلیئن تھل کی داستان میں کھویا اس بات پر غور کرتا رہا کہ وہ اڑا کیسے تھا۔اس رات کے غور و فکر نے تہذیبِ انسانی میں ایک انقلاب پیدا کر دیا۔اورول نے اپنے بھائی ولبر رایٹ کے دل میں بھی شوق کی چنگاری  جگا دی تھی اور پھر رائیٹ برادران ایک ایسے کام میں جت گئے جو ہوائی جہاز کی ایجاد پر منتج ہوا اور ان کا نام لافانی کر گیا۔
اوہائیو میں اس وقت اسے ایک چھوٹا سا کام سمجھا گیابلکہ ان کی کوشیشوں کو ناممکن بتایا گیا،لیکن ساتھ ہی ساتھ لوگوں میں یہ بات گردش  کر رہی تھی کہ رائیٹ برادران نے دعویٰ کیا ہے کہ انسان اڑ سکتا ہے۔
پھر وہ دن آ گیا،لوگ ان کے دعویٰ کوناممکن ہوتا دیکھنے اور پھر ان کا مذاق اڑانے کے لئے جمع ہو چکے تھے لیکن یہ

کچھ زیادہ لوگ نہیں تھے،صرف پانچ افراد تھے جن میں ایک فوٹو گرافر بھی تھا جس نیانسان کی پہلی اڑان کی تصویر بنائی تھی۔اور یہ واقعہ تھا 17دسمبر1903کا۔صبح کے دس بج کر پینتیس منٹ پر اورول رائیٹ گرجتے جہاز پر سوار ہوا اور پیٹ کے بل لیٹ گیا اور تار کھیچ کر اس نے اپنے فلائر کی بریکیں اٹھا دیں۔ان کی یہ فلائنگ مشین ضرائی اور کھانستی ہوئی ہوا میں بلند ہوئی۔انجن کے ایگزاسٹ سے شعلے لپک رہے تھے،مشین سد باری سیکنڈ کے لئے نیچے،اوپر ہچکولے کھاتے ہوئے آگے بڑھی اور120فٹ تک اڑنے کے بعد زمیں پر گر گئی۔اس پرواز کی رفتار صرف 6.8 میل فی گھنٹہ ریکارڈ کی گئی۔ اس کے بعد اگلی دو پروازوں میں فاصلہ 175فٹ اور200فٹ رہااور ان کی سطح زمین سے بلندی 10 فٹ رہی۔ان کی چوتھی پرواز852فٹ تک گئی اور یہ 59سیکنڈز تک اڑتی رہی۔
سن1903کی پہلی کامیاب پرواز کے بعدرائیٹ برادران کے حوصلے بہت بڑھ گئے تھے لسی لئے ان کی جدوجہد  جاری رہی۔سن1905میں وہ ایسا جہاز بنانے میں کامیاب ہوئے جو ایک وقت میں آدھ کھنٹے تک اڑ سکتا تھا۔سن1908میں اورول رائیٹ نے دنیا کی پہلی پرواز ورجینیا کے فورٹ میئر میں امریکن آرمی کو دکھانے کے لئے کی۔امریکن آرمی نے رائیٹ برادران کے جہاز کو دنیا کا پہلا فوجی جہاز قرار دے دیا۔اسی سال رائیٹ برادران نے لی منز،فرانس کے نزدیک سو پروازیں کیں جس میں سب سے لمبی پرواز نے31 دسمبر کو اڑان بھری جس کا دورانیہ 2گھنٹے اور19منٹ تھا۔
ابھی میں نوٹس لے ہی رہا تھا کہ عدیل نے میرے کندھے پر ہاتھ رکھ کر مجھے اس محویت سے نکالا اور کہنے لگا،آپ نے ابھی تک میوزیم کا یہ حصہ بھی مکمل نہیں دکھا ہم پورا میوزیم گھوم آئے،میں نے انہیں کہا بس تھوڑی دیر اور۔۔۔
میں پلٹ تو گیا ہی تھا،میں نے دیکھا کہ اس جہاز کا ریپلیکا سامنے رکھا ہوا تھا اس میں اورول رائیٹ اسی طرح لیٹا دکھایا گیا تھا جیسا کہ تاریخ میں بتایا جاتا ہے،میں جہاز کے ریپلیکا کے سامنے جا کھڑا ہوا،اب اورول رائیٹ میرے سامنے تھا،میں نے اسے سلیوٹ کیا اس کے کارنامے پر،اگر اس نے جہاز ایجاد نہ کیا ہوتا تو میں 
پاکستان سے8ہزار میل کا سفر طے کر کے امریکہ کیسے پہنچتا۔
وہاں سے نکلے تو ساتھ ہے سیاروں اور ستاروں کی دنیا آباد تھی،اس دنیا میں داخل ہوئے تو ایک گلیکسی ہمارے سامنے تھی۔ہر سیارے کو اس کی جسامت کے مطابق دکھایا گیا تھا۔ان سیاروں کی ترتیب میں ہماری  چھوٹی سی دنیا بھی نظر آ رہی تھی جو غالباََ اپنی جسامت کے لحاظ سے سب سے چھوٹی ہے۔یہاں بھی چاند پر جانے  کے لئے کی جانے والی کوششوں کا ریکارڈ بتایا گیا تھا۔ خلا بازوں کے لباس بھی سجے ہوئے تھے۔میں میوزیم کے اس حصے میں آ کر سوچ رہا تھا کہ اس حصے کا مطالعہ تو مریم کو کرنا چاہیئے تھا۔
مریم سلطانہ ہماری بھانجی ہے۔کراچی میں اردو یونیورسٹی میں پروفیسر ہے ابھی گذشتہ سال ہے ہی اس نے ایڈوانس اسٹروفزکس میں پی ایچ ڈی کی ڈگری حاصل ہے اور وہ پہلی  خاتون ہے جس نے یہ ڈگری حاصل کی ہے۔میوزیم کا یہ حصہ اس کے بڑے کام کا تھا۔ہمیں اسٹرو فزکس کا تو کوئی اتنا خاص علم نہیں ہے، ہاں اسٹرالوجی میں کچھ شدبد کی وجہ سے یہ حصہ بھی ہماری دلچسپی کا مرکز تھا،کبھی کبھی ستاروں کی چال دیکھ کر ملکی سیاست کا جائزہ ضرور لے لیا کرتے ہیں،2013کے انتخابات سے پہلے ہمارا اسی حوالے سے جائزہ تھا جو ایک کالم کی شکل میں ایک اخبار میں شائع بھی ہوا تھا کہ تحریک انصاف اور عمران  خان کے ستارے جون 2017کے بعد عروج پر ہوں گے اس سے پہلے ان کی تمام کوششیں سعیِ لا حاصل ثابت ہوں گی اور وقت  نے ہماری  بات کو درست ثابت کیا ہے۔ 
وہاں سے نکلے تو سامنے ہی شہرہ آفاق ڈرون کا سامنا ہو گیا۔ڈرون طیارہ اس وقت  بڑی معصومیت سے لٹکا ہوا تھا۔اسے دیکھتے ہوئے ہم نے دل ہی دل میں کہا اچھا یہ ہے وہ ڈرون جس نے ہر طرف تباہی مچائی ہوئی ہے۔
پاکستان کے شمالی علاقہ جات میں اس ڈرون نے جو تباہی مچائی اس سے پاکستانی قوم شدید نالاں رہی ہے۔پاکستانی دفترِ خارجہ کے اعداد و شمار کے مطابق سن 2004سے اب تک پاکستان میں 330 ڈرون حملے کئے گئے جن میں 2200 سے زائد افراد جان بحق ہوئے۔ پاکستان میں ڈرون حملوں کا آغاز  سن 2004میں ہوا اس سال صرف ایک حملہ ہوا جس میں آٹھ افراد ہلاک ہوئے۔سن2005 میں تین حملے،13افرادہلاک،سن2006 میں چار حملے 7جاں بحق،سن 2007 میں چار حملے ہوئے جن میں 48افراد،سن2008 میں ڈرون حملوں میں اضافہ ہو گیا اور36حملوں میں 219افراد جاں بحق ہوئے،2009میں 54حملے350افراد جبکہ سن2010میں سب سے زیادی یعنی122ڈرون حملے ہوئے جس سے608افراد موت کے منہ میں چلے گئے۔ سن2011میں 72حملوں میں 256افراد،سن2012میں 48حملے۔222ہلاکتیں،جبکہ رواں سال کے ماہ اپریل تک بارہ ڈرون حملے ہوئے جن میں 62افراد لقمہِ اجل بنے۔صدر بش کے زمانے میں پاکستان میں 52ڈرون حملے جبکہ اوباما کے برسرِاقتدار آنے کے بعد314ڈرون حملے ہوئے۔
اب تو ہم خود ڈرون کے معاملے میں خود کفیل ہو چکے ہیں،فوج دہشت گردوں کا صفایا کرنے میں مصروف ہے جس میں پاکستانی ڈرون بھی استعمال کئے جا رہے ہیں۔ہم نے ابھی کچھ دیر پہلے رائیٹ برادران کو سلیوٹ پیش کیا تھاکہ اگر انہوں نے جہاز ایجاد نہ کیا ہوتا تو ہم تاریخ میں آج کس مقام پر کھڑے ہوتے۔لیکن ڈرون بھی تو ایک طیارہ ہے،اگر طیارہ مسافروں اور سامان کوادھر سے ادھر لے جانے کے لئے استعمال ہو تو یہ طیارے کا مثبت استعما ل ہے اور اگر ہیرو شیما اور ناگا ساقی پر اٹیم بم مارنے کے لئے استعمال ہو تو یہ طیارے کا نفی استعمال ہے۔میں ڈرون کو دیکھتے ہوئے سوچ رہا تھاکہ کیا طیارے کو ڈرون کی شکل دینے پر رائیٹ برادران کو کیا جانے والا سلیوٹ واپس لے لینا چاہیئے؟

1 تبصرے

  1. ہے سفرنامہ رضا صدیقی کا یہ لاجواب
    کھولتے ہیں جس سے وہ سب پر درِ دانش کے باب
    احمد علی برقی اعظمی

    جواب دیںحذف کریں

ایک تبصرہ شائع کریں